11. apr. 2009

Stisykling i Narvik

... August i fjor reiste Knut og jeg til Narvik for å utforske stimulighetene i Nord Norge. Sture vår gode venn fra Narvik hadde lovet fine stier og uendelige muligheter... Men så bra hadde vi ikke trodd det kunne bli!

Etter en kort flytur til Evenes og videre med buss til Narvik var vi endelig klare for å sykle. Sture ventet på oss i sin 1990 VW pick up. Han hadde en plan : Skarberget !

Bilen stoppet ved kaia, fergen hadde gått for lenge siden og det fantes ikke en levende sjel der... men det spilte ingen rolle vi hadde Sture på laget og han er lommekjent !

Turen startet og vi fulgte en fin sti som forsvant etter hvert... deretter var det freeride på svaberg, med utrolig flott utsikt og med Stetind i bakgrunnen ! Etter mye leking kom vi til toppen hvor vi kunne nyte solnedgangen over Lofoten...

Fra toppen fortsatte vi på en singletrack i toppklasse og etter kort tid var vi fremme på parkeringplassen, klare for en vel fortjent grillpølse. kl var 23:30

Dag 2.
Etter en kort natt hoppet vi på toget retning Abisko i Sverige.

Deretter fulgte vi Rallarvagen tilbake til Norge. 6 mil på sti! Fra Abisko syklet vi på en tydelig og rask sti gjennom en fin skog !

Det andre partiet førte oss til Riksgransen. Stien var ikke så bra og vi begynte å slite godt.

Fra Riksgransen tilbake til Norge og bunnen av fjorden var det bare å dundre nedover ca 800 m på en fet singletrack langs fjellkanten.

Siste stopp var på Katterat togstasjon hvor vi tok toget tilbake til Narvik.

Sliten men happy ankom vi Narvik, klare for en god middag og en god natt!

Nok en flott dag i Nord Norge!

Dag 3.
Sture hentet oss og etter at vi hentet 4. mann, Tor Eirik. Kjørte vi veien langs Skjomenfjorden mot Reinnesfjellet. Da veien stoppet, parkert vi bilen og begynte turen.

Der finnes det ingen stier! Bare svaberg og litt gress... veien oppover var lang og kjedelig... Men fra toppen var utsikten utrolig: Høye fjell og dype fjorder - Norge er hærlig!

Fra toppen var det bare å "peke ut og følge retningen." Svaberg var morsomt å kjøre på, med utrolig godt grep. Etter en lunsjpause var vi klare for siste del av turen: nedover fra ca 800 m rett ned til havet!

Etter en rask dusj på Skjomen golf clubs country house, var det kun å pakke syklene og kjøre tilbake til Narvik og videre til flyplassen...

Takk til Sture for en fet tur i Nord Norge.